Uncategorized

Snurken en voeding

Snurken, een heel vervelend iets! Niet alleen voor de snurker zelf natuurlijk, maar ook voor je bedpartner. Het komt voor bij alle lagen van de bevolking en zowel bij mannen als bij vrouwen. De kwaliteit en hoeveelheid slaap wordt door snurken beïnvloed, waardoor je overdag vermoeid en vaak zelfs geïrriteerd kunt zijn.

Je hebt er misschien nog niet aan gedacht, maar de kans bestaat dat je eetgewoontes invloed hebben op je snurkgedrag. Voedingsmiddelen die veel prostaglandine 2 (Pg 2) bevatten, zijn niet aan te raden (in grote hoeveelheden) want hierdoor kan het weefsel in de keel en neusholte gaan opzwellen. Wanneer luchtwegen geblokkeerd geraken, gaan de ademhalingsweefsels vibreren, met snurken als gevolg. Een dieet met weinig of geen Pg 2 kan er dus mogelijk voor zorgen dat je minder gaat snurken.

Hieronder een overzichtje van voedingswaren die het snurken tegen zouden kunnen gaan.

Uien

Ze verspreiden dan misschien wel een onaangename geur, maar toch is het een goed idee om uien op je dieet te zetten. Ze kunnen helpen bij een verkoudheid en griep, doordat ze een ontstekingsremmende werking hebben. De nasale luchtwegen komen vrij en zo kan er meer lucht doorheen.

Vis

Bij iemand die rood vlees eet, kunnen de luchtwegen geïrriteerd geraken door een toename van Pg 2. Wanneer je overschakelt van vlees naar vis, heb je niet die toename van Pg 2. Dit kan dus een gunstig effect hebben bij snurken.

Geelwortel of kurkuma

Van kurkuma is algemeen bekend dat het naast een anti-oxidant ook een krachtige ontstekingsremmer is. Dit zou dan op zijn beurt het snurkprobleem kunnen helpen oplossen.

Thee, al dan niet in combinatie met honing

Voor het slapengaan een kopje thee met honing drinken, heeft een ontspannend effect. Honing werkt bovendien antibacterieel. Daardoor kunnen de luchtwegen meer open gaan en kan het gesnurk mogelijk verminderen.

Sojamelk

Als alternatief voor koeienmelk kun je sojamelk drinken, zelfs wanneer je niet lactose-intolerant bent. Koeienmelk bevordert de slijmvorming. Wanneer je bovendien overgevoelig bent voor lactose, kan dit een allergische veroorzaken, waardoor de luchtwegen gaan opzwellen. Bij sojamelk is dit niet het geval.

Andere manieren om snurken tegen te gaan

Naast het voedingspatroon zijn er uiteraard nog andere manieren die kunnen helpen om je snurkgedrag de wereld uit te helpen. Sigaretten en alcohol verban je idealiter zoveel mogelijk en je het op je rug slapen is ook af te raden. Je tong zakt dan gemakkelijker naar beneden, waardoor je kunt gaan snurken.

Ook zijn er diverse hulpmiddelen verkrijgbaar waarmee je het snurken tegen kunt gaan. Denk aan anti snurkbeugels (ook wel MRA beugels genoemd) die de onderkaak en de tong op hun plaats houden. Als alternatief voor de snurkbeugel kun je een kinband gebruiken. De werking is ongeveer gelijk aan die van een snurkbeugel, alleen hoef je geen bitje te dragen.

Probeer een aantal hulpmiddelen uit en pas je voedingspatroon aan. Zo kom je erachter wat voor jou wel werkt en wat geen of nauwelijks effect heeft. Veel last van snurken? Bezoek dan altijd je huisarts en lees hier alvast meer over de oorzaken van snurken.